عداد الزوار

الأربعاء، 25 ديسمبر 2019

نوت المرأة أن تحج متمتعة ثم أتاها الحيض قبل أداء العمرة فماذا تفعل ؟ A woman intended to do Hajj Tamattu‘ then she got her period before doing ‘Umrah; what should she do?

نوت المرأة أن تحج متمتعة ثم أتاها الحيض قبل أداء العمرة فماذا تفعل ؟

A woman intended to do Hajj Tamattu‘ then she got her period before doing ‘Umrah; what should she do?



السؤال : إذا نوت امرأة أداء حج التمتع وغادرت بيتها ثم عاودتها الدورة الشهرية ولم تقدر على أداء العمرة في اليوم الأول والثامن من ذي الحجة . فماذا عليها أن تفعل؟ فهل يمكنها أن تؤدي حج التمتع بدون أداء عمرة في أوله بسبب الدورة الشهرية؟ هل عليها أن تجدد نيتها وتغيرها؟
الجواب : الحمد لله إذا أحرمت المرأة بالعمرة فجاءها الحيض ولم تطهر منه قبل عرفة ، فإنها تنوي الحج ، وتصير بذلك قارنة ، كما وقع لعائشة رضي الله عنها ، فإنها كانت متمتعة وحاضت بعد إحرامها بالعمرة ، ولم تتمكن من أدائها قبل الحج ، فأدخلت الحج على العمرة وصارت قارنة . رواه البخاري 305، ومسلم 1211 . قال في "زاد المستقنع"  "وإن حاضت المرأة فخشيت فوات الحج أحرمت به ، وصارت قارنة" . قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله : "المراد بالمرأة هنا المرأة المتمتعة ، أي : من أحرمت بعمرة لتحل منها ، ثم تحج من عامها ، وقد وصلت إلى مكة في اليوم الخامس من ذي الحجة فحاضت ، وعادتها ستة أيام ، فتطهر في اليوم الحادي عشر، أي : بعد فوات الوقوف ، إذا لا يمكنها أن تطوف وتسعى وتنهي عمرتها.
فنقول لهذه المرأة : يجب أن تحرم بالحج ، لتكون قارنة ؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم أمر بذلك عائشة حين حاضت بسَرِف قبل أن تدخل مكة ، والأصل في الأمر الوجوب " انتهى من "الشرح الممتع" 7/98 .
وسَرِف : موضع قريب من مكة . فتبين بهذا أن هذه المرأة لن تحج متمتعة ، بل تنتقل من التمتع إلى القران ، ويلزمها الهدي كما يلزم المتمتعة . والله أعلم .الإسلام سؤال وجواب

A woman intended to do Hajj Tamattu‘ then she got her period before doing ‘Umrah; what should she do?

I would like to know if a women intends to do Hajj Tamattu and leaves from her home and gets her monthly period and is not able to perform the Umrah first and the 8th of Dhul-Hijjah arrives. What should she do? will she still be able to perform Hajj Tamatu without performing Umrah first due to her periods...? Will she have to change her Niyah?Also i would like to know if you have women and old ppl wid u who u have to look after is it ok if u dnt walk fast while doing tawaf and between safa and marwa.
Praise be to Allaah. If a woman enters ihram for ‘Umrah, then her period comes and she does not become pure from it before ‘Arafah, then she should intend to do Hajj, and thus it will become Qiraan, as happened to ‘Aa’ishah (may Allah be pleased with her). She was doing Hajj Tamattu‘, then her menses came after she entered ihram for ‘Umrah, and she was not able to do ‘Umrah before Hajj. So she joined Hajj to ‘Umrah, and it became Qiraan.
Narrated by al-Bukhaari (305) and Muslim (1211).
It says in Zaad al-Mustaqni‘: If a woman menstruates and she is afraid that she will miss Hajj, she should enter ihram for Hajj, and it becomes Qiraan.
Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allah have mercy on him) said: What is meant by woman here is the woman who is doing Hajj tamattu‘, i.e., she entered ihram for ‘Umrah so that she could then exit ihram, and perform Hajj in the same year, and she reached Makkah on the fifth day of Dhu’l-Hijjah and got her menses, and her period usually lasts six days, so she will become pure (taahir) on the eleventh, i.e., after the standing [in ‘Arafah] is over; hence she cannot do tawaaf and saa‘i and end her ‘Umrah.
We say to this woman: You have to enter ihram for Hajj, so that you will be doing Qiraan, because the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) instructed ‘Aa’ishah to do that when her menses came in Sarif before she entered Makkah. The basic principle with regard to a command or instruction [of a text] is that it implies something is obligatory.
End quote from al-Sharh al-Mumti‘, 7/98
Sarif is a place near Makkah.
Thus it is clear that this woman will not be able to do Hajj tamattu‘; rather she should change it from tamattu‘ to qiraan, and she has to offer a hadiy just like one who does tamattu‘.
And Allah knows best.


Islam Q&A*
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق