التعوذات والأذكار النبوية في الفتن والكروب
Prophet’s prayers for refuge with Allaah and dhikr at times of tribulation and hardship
Prophet’s prayers for refuge with Allaah and dhikr at times of tribulation and hardship
Formules protectrices et dhikr prophétiques à utiliser en cas de conflits et troubles
هل هناك أدعية نقولها عند المصائب والفتن : كالحروب واعتداء الكفار على بلاد المسلمين ؟.
الحمد لله
كان النبي صلى الله عليه وسلم يتعوذ بالله كثيراً من الفتن كما في حديث زيد بن ثابت عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " تعوذوا بالله من الفتن ما ظهر منها وما بطن " رواه مسلم :2867.
وعن ابن عباس رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : أتاني الليلة ربي تبارك وتعالى في أحسن صورة فذكر الحديث وفيه قوله تعالى " يا محمد إذا صليت فقل : اللهم إني أسألك فعل الخيرات ، وترك المنكرات ، وحب المساكين ، وأن تغفر لي وترحمني وتتوب علي ، وإن أردت بعبادك فتنة فاقبضني إليك غير مفتون " رواه الترمذي 3233 وقال عنه الألباني في صحيح الترغيب والترهيب (408) : صحيح لغيره .
وكان النبي يتعوذ من الفتن لأنها إذا أتت لا تصيب الظالم وحده وإنما تصيب الجميع ..
ويحسن بنا التعرف على أحاديث الأذكار المتعلقة بالفتن والكروب للدعاء بها ونشرها وحفظ ما تيسر حفظه منها .. وإدراك معاينها للتعبد لله بذلك إذ هي أعظم ما يقال في هذه الأحوال :
1- حديث أَبِي بُرْدَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ أَبَاهُ حَدَّثَهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا خَافَ قَوْمًا قَالَ اللَّهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِي نُحُورِهِمْ وَنَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُورِهِمْ " رواه أبو داود 1537 وصححه الألباني في صحيح أبي داوود 1360 .
2- وعن ابن عباس رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يقول عند الكرب : " لا إله إلا الله العظيم الحليم ، لا إله إلا الله رب العرش العظيم ، لا إله إلا الله رب السموات ورب الأرض ورب العرش الكريم " رواه البخاري 6345 ومسلم 2730.
3- قال صلى الله عليه وسلم : " كلمات الفرج لا إله إلا الله الحليم الكريم ، لا إله إلا الله العلي العظيم ، لا إله إلا الله رب السموات السبع ورب العرش الكريم " صحيح الجامع الصغير وزيادته (4571) .
4- كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا غزا قال : " اللهم أنت عضدي وأنت نصيري وبك أقاتل " رواه الترمذي 3584 وصححه الألباني في صحيح الترمذي 2836
5- وقال صلى الله عليه وسلم : " ألا أخبركم بشيء إذا نزل برجل منكم كرب أو بلاء من أمر الدنيا دعا ففرج عنه ... دعاء ذي النون : لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين " وفي رواية " لم يدع بها رجل مسلم في شيءٍ قط إلا استجاب الله له " صحيح الجامع الصغير وزيادته (2065) .
6- وكان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعلم صحابته من الفزع كلمات : " أعوذ بكلمات الله التامة من غضبه وشر عباده ومن همزات الشياطين وأن يحضرون " رواه أبو داود 3893 وحسنه الألباني في صحيح أبي داوود (3294) .
7- قال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَعَوَاتُ الْمَكْرُوبِ : اللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو فَلا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ وَأَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ " رواه أبو داود 5090. وحسنه الألباني في صحيح أبي داوود 4246 .
8- وكان إذا كربه أمر قال : " يا حي يا قيوم برحمتك أستغيث " وفي رواية : " إذا نزل به همٌّ أو غمٌّ " صحيح الجامع الصغير 4791
9- وقال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لأسماء بنت عميس أَلَا أُعَلِّمُكِ كَلِمَاتٍ تَقُولِينَهُنَّ عِنْدَ الْكَرْبِ أَوْ فِي الْكَرْبِ ( أي المحنة والمشقة ) اللَّهُ رَبِّي لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا " رواه أبو داود (1525) وصححه الألباني في صحيح أبي داوود (1349) وفي رواية في صحيح الجامع : " من أصابه همٌّ أو غمٌّ أو سقمٌّ أو شدَّة فقال : الله ربي لا شريك له كُشف ذلك عنه " .
وغيرها من الأحاديث التي لها أثرها الإيجابي الكبير في أوقات الفتن والخوف ... من تهدئة للنفس وسلامة في البدن وقرب من الله عز وجل .. مع الاكتفاء بما صح عن النبي صلى الله عليه وسلم ففيه غنية عما لا يصح .. وفيه الخير .. والله أعلم
أنظر السؤال 12715 .
الحمد لله
كان النبي صلى الله عليه وسلم يتعوذ بالله كثيراً من الفتن كما في حديث زيد بن ثابت عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " تعوذوا بالله من الفتن ما ظهر منها وما بطن " رواه مسلم :2867.
وعن ابن عباس رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : أتاني الليلة ربي تبارك وتعالى في أحسن صورة فذكر الحديث وفيه قوله تعالى " يا محمد إذا صليت فقل : اللهم إني أسألك فعل الخيرات ، وترك المنكرات ، وحب المساكين ، وأن تغفر لي وترحمني وتتوب علي ، وإن أردت بعبادك فتنة فاقبضني إليك غير مفتون " رواه الترمذي 3233 وقال عنه الألباني في صحيح الترغيب والترهيب (408) : صحيح لغيره .
وكان النبي يتعوذ من الفتن لأنها إذا أتت لا تصيب الظالم وحده وإنما تصيب الجميع ..
ويحسن بنا التعرف على أحاديث الأذكار المتعلقة بالفتن والكروب للدعاء بها ونشرها وحفظ ما تيسر حفظه منها .. وإدراك معاينها للتعبد لله بذلك إذ هي أعظم ما يقال في هذه الأحوال :
1- حديث أَبِي بُرْدَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ أَبَاهُ حَدَّثَهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا خَافَ قَوْمًا قَالَ اللَّهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِي نُحُورِهِمْ وَنَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُورِهِمْ " رواه أبو داود 1537 وصححه الألباني في صحيح أبي داوود 1360 .
2- وعن ابن عباس رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يقول عند الكرب : " لا إله إلا الله العظيم الحليم ، لا إله إلا الله رب العرش العظيم ، لا إله إلا الله رب السموات ورب الأرض ورب العرش الكريم " رواه البخاري 6345 ومسلم 2730.
3- قال صلى الله عليه وسلم : " كلمات الفرج لا إله إلا الله الحليم الكريم ، لا إله إلا الله العلي العظيم ، لا إله إلا الله رب السموات السبع ورب العرش الكريم " صحيح الجامع الصغير وزيادته (4571) .
4- كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا غزا قال : " اللهم أنت عضدي وأنت نصيري وبك أقاتل " رواه الترمذي 3584 وصححه الألباني في صحيح الترمذي 2836
5- وقال صلى الله عليه وسلم : " ألا أخبركم بشيء إذا نزل برجل منكم كرب أو بلاء من أمر الدنيا دعا ففرج عنه ... دعاء ذي النون : لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين " وفي رواية " لم يدع بها رجل مسلم في شيءٍ قط إلا استجاب الله له " صحيح الجامع الصغير وزيادته (2065) .
6- وكان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعلم صحابته من الفزع كلمات : " أعوذ بكلمات الله التامة من غضبه وشر عباده ومن همزات الشياطين وأن يحضرون " رواه أبو داود 3893 وحسنه الألباني في صحيح أبي داوود (3294) .
7- قال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَعَوَاتُ الْمَكْرُوبِ : اللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو فَلا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ وَأَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ " رواه أبو داود 5090. وحسنه الألباني في صحيح أبي داوود 4246 .
8- وكان إذا كربه أمر قال : " يا حي يا قيوم برحمتك أستغيث " وفي رواية : " إذا نزل به همٌّ أو غمٌّ " صحيح الجامع الصغير 4791
9- وقال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لأسماء بنت عميس أَلَا أُعَلِّمُكِ كَلِمَاتٍ تَقُولِينَهُنَّ عِنْدَ الْكَرْبِ أَوْ فِي الْكَرْبِ ( أي المحنة والمشقة ) اللَّهُ رَبِّي لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا " رواه أبو داود (1525) وصححه الألباني في صحيح أبي داوود (1349) وفي رواية في صحيح الجامع : " من أصابه همٌّ أو غمٌّ أو سقمٌّ أو شدَّة فقال : الله ربي لا شريك له كُشف ذلك عنه " .
وغيرها من الأحاديث التي لها أثرها الإيجابي الكبير في أوقات الفتن والخوف ... من تهدئة للنفس وسلامة في البدن وقرب من الله عز وجل .. مع الاكتفاء بما صح عن النبي صلى الله عليه وسلم ففيه غنية عما لا يصح .. وفيه الخير .. والله أعلم
أنظر السؤال 12715 .
الإسلام سؤال وجواب
Prophet’s prayers for refuge with Allaah and dhikr at times of tribulation and hardship
Are
there any du’aa’s that we can say at times of calamity and
tribulation, such as war and the kaafirs’ attacks against Muslim
countries?.
Praise be to Allaah. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to seek refuge with Allaah a great deal from trials and tribulations, as it says in the hadeeth of Zayd ibn Thaabit that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “Seek refuge with Allaah from trials and tribulations, both visible and hidden.”
Narrated by Muslim, 2867.
It was narrated from Ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “My Lord came to me tonight in the most beautiful form…” and in this hadeeth he said that Allaah said, “O Muhammad, when you pray, then say: ‘Allaahumma inni as’aluka fi’l al-khayraat wa tark al-munkaraat, wa hubb al-masaakeen, wa an taghfira li wa tarhamani wa tatooba ‘alayya. Wa in aradta bi ‘ibaadika fitnatan, faqbidni ilayka ghayra maftoon (O Allaah, I ask You (to enable me) to do good deeds and avoid evil deeds, and to love the poor, and (I ask You) to forgive me, have mercy on me and accept my repentance. If You will that some trial should befall Your slaves, then take me to You [i.e., cause me to die] without having subjected to that trial).”
Narrated by al-Tirmidhi, 3233; al-Albaani said of this hadeeth in Saheeh al-Targheeb wa’l-Tarheeb (408), it is saheeh li ghayrihi.
The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to seek refuge from trials and tribulations because when they come they do not befall the wrongdoers only, rather they befall everyone.
It is a good idea to acquaint ourselves with the ahaadeeth that mention dhikrs which have to do with trials and tribulations and disasters, so that we may call upon Allaah with these words and spread this knowledge and memorize whatever we can of them… and understand their meanings so that we can worship Allaah by means of them, because they are the greatest words that can be spoken in these circumstances.
1 – Abu Burdah ibn ‘Abd-Allaah narrated from his father that when the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was afraid of some people he would say, “Allaahumma inna naj’aluka fi nuhoorihim wa na’oodhu bika min shuroorihim (O Allaah, we place You before them and we seek refuge in You from their evil).”
Narrated by Abu Dawood, 1537; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood, 1360.
2 – It was narrated from Ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to say at times of distress: “Laa ilaaha ill-Allaah al-‘Azeem al-Haleem, laa ilaaha ill-Allaah Rabb al-‘Arsh al-‘azeem, la ilaaha ill-Allaah Rabb ul-samawaati wa Rabb ul-ard wa Rabb ul-‘Arsh il-kareem (There is no god but Allaah, the All-Powerful, the Forbearing; there is no god but Allaah, Lord of the mighty Throne; there is no god but Allaah, Lord of heaven, Lord of earth, and Lord of the noble Throne).” Narrated by al-Bukhaari, 6345; Muslim, 2730.
3 – The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The words of relief are: Laa ilaaha ill-Allaah al-‘Azeem al-Haleem, laa ilaaha ill-Allaah Rabb al-‘Arsh al-‘azeem, la ilaaha ill-Allaah Rabb ul-samawaati wa Rabb ul-ard wa Rabb ul-‘Arsh il-kareem (There is no god but Allaah, the All-Powerful, the Forbearing; there is no god but Allaah, Lord of the mighty Throne; there is no god but Allaah, Lord of heaven, Lord of earth, and Lord of the noble Throne).”
Saheeh al-Jaami’ al-Sagheer wa Ziyaadatuhu, 4571.
4 – When the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) went on a military campaign he would say, ‘Allaahumma anta ‘adudi wa anta naseeri wa bika uqaatil (O Allaah, You are my help and You are my support and by Your help I fight).”
Narrated by al-Tirmidhi, 3584; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi, 2836.
5 – The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Shall I not tell you of something that, if any worldly calamity or disaster befalls any man among you and he says these words, he will be relieved of it. (It is) the du’aa’ of Dhu’l-Noon: “Laa ilaaha illa anta subhaanaka inni kuntu min al-zaalimeen (none has the right to be worshipped but You (O Allaah), Glorified (and Exalted) be You [above all that (evil) they associate with You]! Truly, I have been of the wrongdoers).” According to another report: “No Muslim man says this du’aa’ concerning anything but Allaah will answer his prayer.”
Saheeh al-Jaami’ al-Sagheer wa Ziyaadatuhu, 2065
6 – The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to teach his Sahaabah to say these words when they felt afraid: “A’oodhu bi kalimaat-illaah il-taammati min ghadabihi wa min sharri ‘ibaadihi wa min hamazaat al-shayaateeni wa an yahduroon (I seek refuge in the perfect words of Allaah from His wrath and from the evil of His slaves and from the evil promptings of the devils and from their presence).”
Narrated by Abu Dawood, 3893; classed as hasan by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood, 3294.
7 – The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The du’aa’ of the person who is in distress is: ‘Allaahumma rahmataka arjoo fa laa takilni ilaa nafsi tarfat ‘ayn wa aslih li sha’ni kullahu laa ilaaha illa anta (O Allaah, for Your mercy I hope, so do not leave me in charge of my affairs even for the blink of an eye; rectify all my affairs. There is no god except You)’”
Narrated by Abu Dawood, 5090; classed as hasan by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood, 4246.
8 – If some matter was troubling him, he would say, Yaa Hayyu yaa Qayyoom bi rahmatika astagheeth (O Ever-Living, O Sustainer, by Your mercy I seek Your help).” According to another report: “If some matter worried him or distressed him.” Saheeh al-Jaami’ al-Sagheer, 4791.
9 – The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: to Asma’ bint ‘Umays, “Shall I not teach you some words which you can say at times of distress and hardship? ‘Allaahu rabbee laa ushriku bihi shay’an (Allaah is my Lord, I do not associate anything with Him).’”
Narrated by Abu Dawood, 1525; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood, 1349.
According to a version narrated in al-Saheeh al-Jaami’, “Whoever is afflicted by worry, distress, sickness or hardship, and says, Allaahu rabbee laa shareeka lah (Allaah is my Lord, He has no partner or associate), will be relieved of that.”
And there are other ahaadeeth which will have a positive effect in times of tribulation and fear, bringing peace of mind and physical safety, and drawing one closer to Allaah… We should be content with that which has been narrated in saheeh reports from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), for that is sufficient and we have no need to reports that are not sound. This is better. And Allaah knows best.
See also question no. 12715.
Praise be to Allaah. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to seek refuge with Allaah a great deal from trials and tribulations, as it says in the hadeeth of Zayd ibn Thaabit that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “Seek refuge with Allaah from trials and tribulations, both visible and hidden.”
Narrated by Muslim, 2867.
It was narrated from Ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “My Lord came to me tonight in the most beautiful form…” and in this hadeeth he said that Allaah said, “O Muhammad, when you pray, then say: ‘Allaahumma inni as’aluka fi’l al-khayraat wa tark al-munkaraat, wa hubb al-masaakeen, wa an taghfira li wa tarhamani wa tatooba ‘alayya. Wa in aradta bi ‘ibaadika fitnatan, faqbidni ilayka ghayra maftoon (O Allaah, I ask You (to enable me) to do good deeds and avoid evil deeds, and to love the poor, and (I ask You) to forgive me, have mercy on me and accept my repentance. If You will that some trial should befall Your slaves, then take me to You [i.e., cause me to die] without having subjected to that trial).”
Narrated by al-Tirmidhi, 3233; al-Albaani said of this hadeeth in Saheeh al-Targheeb wa’l-Tarheeb (408), it is saheeh li ghayrihi.
The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to seek refuge from trials and tribulations because when they come they do not befall the wrongdoers only, rather they befall everyone.
It is a good idea to acquaint ourselves with the ahaadeeth that mention dhikrs which have to do with trials and tribulations and disasters, so that we may call upon Allaah with these words and spread this knowledge and memorize whatever we can of them… and understand their meanings so that we can worship Allaah by means of them, because they are the greatest words that can be spoken in these circumstances.
1 – Abu Burdah ibn ‘Abd-Allaah narrated from his father that when the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was afraid of some people he would say, “Allaahumma inna naj’aluka fi nuhoorihim wa na’oodhu bika min shuroorihim (O Allaah, we place You before them and we seek refuge in You from their evil).”
Narrated by Abu Dawood, 1537; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood, 1360.
2 – It was narrated from Ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to say at times of distress: “Laa ilaaha ill-Allaah al-‘Azeem al-Haleem, laa ilaaha ill-Allaah Rabb al-‘Arsh al-‘azeem, la ilaaha ill-Allaah Rabb ul-samawaati wa Rabb ul-ard wa Rabb ul-‘Arsh il-kareem (There is no god but Allaah, the All-Powerful, the Forbearing; there is no god but Allaah, Lord of the mighty Throne; there is no god but Allaah, Lord of heaven, Lord of earth, and Lord of the noble Throne).” Narrated by al-Bukhaari, 6345; Muslim, 2730.
3 – The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The words of relief are: Laa ilaaha ill-Allaah al-‘Azeem al-Haleem, laa ilaaha ill-Allaah Rabb al-‘Arsh al-‘azeem, la ilaaha ill-Allaah Rabb ul-samawaati wa Rabb ul-ard wa Rabb ul-‘Arsh il-kareem (There is no god but Allaah, the All-Powerful, the Forbearing; there is no god but Allaah, Lord of the mighty Throne; there is no god but Allaah, Lord of heaven, Lord of earth, and Lord of the noble Throne).”
Saheeh al-Jaami’ al-Sagheer wa Ziyaadatuhu, 4571.
4 – When the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) went on a military campaign he would say, ‘Allaahumma anta ‘adudi wa anta naseeri wa bika uqaatil (O Allaah, You are my help and You are my support and by Your help I fight).”
Narrated by al-Tirmidhi, 3584; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi, 2836.
5 – The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Shall I not tell you of something that, if any worldly calamity or disaster befalls any man among you and he says these words, he will be relieved of it. (It is) the du’aa’ of Dhu’l-Noon: “Laa ilaaha illa anta subhaanaka inni kuntu min al-zaalimeen (none has the right to be worshipped but You (O Allaah), Glorified (and Exalted) be You [above all that (evil) they associate with You]! Truly, I have been of the wrongdoers).” According to another report: “No Muslim man says this du’aa’ concerning anything but Allaah will answer his prayer.”
Saheeh al-Jaami’ al-Sagheer wa Ziyaadatuhu, 2065
6 – The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to teach his Sahaabah to say these words when they felt afraid: “A’oodhu bi kalimaat-illaah il-taammati min ghadabihi wa min sharri ‘ibaadihi wa min hamazaat al-shayaateeni wa an yahduroon (I seek refuge in the perfect words of Allaah from His wrath and from the evil of His slaves and from the evil promptings of the devils and from their presence).”
Narrated by Abu Dawood, 3893; classed as hasan by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood, 3294.
7 – The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The du’aa’ of the person who is in distress is: ‘Allaahumma rahmataka arjoo fa laa takilni ilaa nafsi tarfat ‘ayn wa aslih li sha’ni kullahu laa ilaaha illa anta (O Allaah, for Your mercy I hope, so do not leave me in charge of my affairs even for the blink of an eye; rectify all my affairs. There is no god except You)’”
Narrated by Abu Dawood, 5090; classed as hasan by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood, 4246.
8 – If some matter was troubling him, he would say, Yaa Hayyu yaa Qayyoom bi rahmatika astagheeth (O Ever-Living, O Sustainer, by Your mercy I seek Your help).” According to another report: “If some matter worried him or distressed him.” Saheeh al-Jaami’ al-Sagheer, 4791.
9 – The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: to Asma’ bint ‘Umays, “Shall I not teach you some words which you can say at times of distress and hardship? ‘Allaahu rabbee laa ushriku bihi shay’an (Allaah is my Lord, I do not associate anything with Him).’”
Narrated by Abu Dawood, 1525; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood, 1349.
According to a version narrated in al-Saheeh al-Jaami’, “Whoever is afflicted by worry, distress, sickness or hardship, and says, Allaahu rabbee laa shareeka lah (Allaah is my Lord, He has no partner or associate), will be relieved of that.”
And there are other ahaadeeth which will have a positive effect in times of tribulation and fear, bringing peace of mind and physical safety, and drawing one closer to Allaah… We should be content with that which has been narrated in saheeh reports from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), for that is sufficient and we have no need to reports that are not sound. This is better. And Allaah knows best.
See also question no. 12715.
Islam Q&A
Formules protectrices et dhikr prophétiques à utiliser en cas de conflits et troubles
Existe-t-il des invocations à dire en cas d’épreuves et de conflits comme les guerres et agressions des mécréants contre les pays musulmans ?
Louanges à Allah
Le Prophète (Bénédiction et salut soient sur lui) sollicitait souvent la protection divine contre les conflits. C’est ce qui se dégage de ce hadith de Zayd ibn Thabit selon lequel le Prophète (Bénédiction et salut soient sur lui) a dit : «Sollicitez la protection d’Allah contre les conflits apparents et cachés. » (Rapporté par Mouslim, 2867).
D’après Ibn Abbas (P.A.a) le Messager d’Allah (Bénédiction et salut soient sur lui) a dit : «Cette nuit, mon Maître, le Béni et Très-haut s’est présenté à moi sous sa meilleure image…. » On lit dans la suite du hadith la parole du Très-haut : «Muhammad, quand tu pries, dis : Seigneur, je Te demande de m’aider à accomplir de bons actes et d’éviter les mauvais actes, à agir pour les pauvres, à jouir du pardon, de la miséricorde et du repentir (agréé). Si Tu veux plonger Tes serviteurs dans un conflit, épargne-moi ce sort en saisissant mon âme. » (Rapporté par at-Tirmidhi, 3233. Al-Albani l’a qualifié dans Sahihi targhib wa targhib, 408 d’authentique parce que corroboré par d’autres (versions)
Le Prophète sollicitait la protection (divine) contre les conflits car quand ils s’abattent sur les gens, ils le font indistinctement et touchent tout le monde.
Il convient de faire connaitre les hadiths véhiculant des dhikr en rapport avec les conflits et troubles pour qu’on puisse les apprendre dans la mesure du possible, les utiliser et les diffuser après en avoir bien compris le sens. On en fait un usage cultuel puisqu’ils constituent les plus importantes paroles à dire en de telles circonstances :
1. Selon le hadith d’Abou Buraydah, son père lui a raconté que quand le Prophète (Bénédiction et salut soient sur lui) craignait des gens, il disait : «Seigneur, nous T’utilisons contre leurs gorges et sollicitons Ta protection contre le mal provenant d’eux. » (Rapporté par Abou Dawoud, 1537 et jugé authentique par al-Albani dans Sahihi Abi Dawoud, 1360.
2. D’après Ibn Abbas (P.A.a) le Messager d’Allah (Bénédiction et salut soient sur lui) disait en cas de troubles : «Il n’y a pas de divinité en dehors d’Allah, l’Incommensurable, le Clément. Il n’y a pas de divinité en dehors d’Allah, le Maître de l’immense trône. Il n’y a pas de divinité en dehors d’Allah, le Maître des cieux, de la terre et du Noble trône. » (Rapporté par al-Bokhari, 6345 et par Mouslim, 2730.
3. Le prophète (Bénédiction et salut soient sur lui) a dit : «Les mots de soulagement sont : Il n’y a pas de divinité en dehors d’Allah, le Clément, le Généreux. Il n’y a pas de divinité en dehors d’Allah, l’Auguste, l’Incommensurable. Il n’y a pas de divinité en dehors d’Allah, le Maître des Sept cieux, le Maître du noble trône. » Voir Sahih al-djame as-saghir et son annexe, 4571.
4. En cas d’expédition, le Prophète (Bénédiction et salut soient sur lui) disait : «Seigneur, Tu m’épaules et me soutiens. C’est grâce à Toi que je me bas. » (Rapporté par at-Tirmidhi, 3584 et jugé authentique par al-Albani dans Sahihi at-Tirmidhi, 2836.
5. Le Prophète (Bénédiction et salut soit sur lui) a dit : «Ne vais-je pas vous parler d’une invocation susceptible de soulager tout homme troublé ou éprouvé à cause d’une affaire de ce bas-monde ? J’entends parler de l’invocation employée par l’Homme au Poisson : « Il n’y a pas de divinité en dehors de Toi. Gloire à Toi ? J’étais du nombre des injustes. » Une version ajoute : «Aucun musulman ne l’emploie sans qu’Allah n’exauce son invocation. » Voir Sahih al-djamee as-saghir et son annexe, 2065/,
6. Le Messager d’Allah (Bénédiction et salut soient sur lui) apprenait à ses compagnons l’emploi de cette phrase pour faire face à la terreur :«Je sollicite la protection à l’aide des mots parfaits d’Allah contre Sa colère et contre le mal provenant de Ses serviteurs et des souffles des démons et de leur invasion. » (Rapporté par Abou Dawoud, 3893 et jugé bon par al-Albani dans Sahihi Abi Dawoud, 3294.
7. Le Messager d’Allah (Bénédiction et salut soient sur lui) a dit : «Voici l’invocation à employer par la victime de troubles : «Seigneur, je n’espère que Ta miséricorde. Ne m’abandonne pas à moi-même un clin d’œil. Améliore entièrement mon état. Il n’y a pas de divinité en dehors de toi. » (Rapporté par Abou Dawoud, 5090 et jugé bon par al-Albani dans Sahihi Abi Dawoud, 4246.
8. Quand il était troublé, il disait : «Ô Vivant ! Ô Subsistant ! Je sollicite Ton secours grâce à Ta miséricorde. » Selon une autre version, il s’exprimait ainsi en cas de souci ou préoccupation. Voir al-Djaamee as-Saghir, 4791.
9. Le Messager d’Allah (Bénédiction et salut soient sur lui) dit à Asmaa bint Oumays : «Ne vais-je pas t’apprendre des mots que tu emploierais en cas de troubles (épreuves et difficultés) ou pour les prévenir : «Allah est mon Maître et je ne Lui associe rien. » (Rapporté par Abou Dawoud, 1525 et jugé authentique par al-Albani dans Sahih Abi Dawoud, 1349.Une version citée dans Sahih al-djaame dit : «Si la victime de troubles, de chagrin, d’une maladie ou une difficulté dit : «Allah est mon Maître et Il n’a point d’associé » elle sera soulagé. »
Abondent dans le même sens d’autres hadiths dont la récitation produit un effet très efficace en cas de troubles et de peur parce qu’ils tranquillisent l’âme, protègent le corps et rapprochent le fidèle concerné d’Allah, qui ne ferait en plus que se limiter aux bonnes formules authentiques reçues du Prophète (Bénédiction et salut soient sur lui) justement aptes à lui permettre de se passer de ce qui n’est pas vérifié. Allah le sait mieux. Voir la réponse donnée à la question n° 12715.
Islam Q&A
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق