عداد الزوار

الأربعاء، 26 أبريل 2017

لبس الضيق والقصير أمام النساء والمحارمWearing short or tight clothes in front of othe




السؤال
ما هي عورة المرأة أمام أبنائها (الذكور والإناث) وأمام غيرها من نساء المسلمين؟ أطرح هذا السؤال لأنه نُقل إلى معلومات بهذا الخصوص (لكن بدون دليل)، فقد ذكر الناقل أنه لا يجوز أن ترتدي المسلمة ملابس صيفية (تانك توب والشورت) في البيت أثناء وجود ابنها (الذي قارب سن البلوغ) . كما أن بعض المسلمين يعتقدون أنه إذا كان النساء مجتمعات، فإن يجب ألا يضعن الحجاب . أرجو منك توضيح الأمر.
وجزاك الله خيرا على هذه المساعدة.

الجواب :
الحمد لله
1. سئل فضيلة الشيخ محمد الصالح ابن عثيمين عن هذا فأجاب :

لبس الملابس الضيقة التي تبين مفاتن المرأة ، وتبرز ما فيه الفتنة : محرم ؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " صنفان من أهل النار لم أرهما بعد ؛ رجال معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس - يعني : ظلماً وعدواناً - ونساء كاسيات عاريات مائلات مميلات " .

فقد فُسِّر قوله " كاسيات عاريات " : بأنهن يلبسن ألبسة قصيرة ، لا تستر ما يجب ستره من العورة ، وفسر : بأنهن يلبسن ألبسة خفيفة لا تمنع من رؤية ما وراءها من بشرة المرأة ، وفسرت : بأن يلبسن ملابس ضيقة ، فهي ساترة عن الرؤية لكنها مبدية لمفاتن المرأة .

وعلى هذا : فلا يجوز للمرأة أن تلبس هذه الملابس الضيقة ، إلا لمن يجوز لها إبداء عورتها عنده ، وهو الزوج ؛ فإنه ليس بين الزوج وزوجته عورة ، لقوله تعالى { والذين هم لفروجهم حافظون إلا على أزواجهم أو ما ملكت أيمانهم فإنهم غير ملومين } [ المؤمنون 5،6 ] ، وقالت عائشة : كنتُ أغتسل أنا والنبي صلى الله عليه وسلم - يعني من الجنابة - مِن إناء واحد ، تختلف أيدينا فيه .
فالإنسان بينه وبين زوجته لا عورة بينهما .
وأما بين المرأة والمحارم : فإنه يجب عليها أن تستر عورتها
والضيِّق لا يجوز لا عند المحارم ، ولا عند النساء إذا كان ضيِّقاً شديداً يبيِّن مفاتن المرأة . أ.هـ " فتاوى الشيخ محمد الصالح ابن عثيمين " ( 2 / 825 ) .

2 . وقال الشيخ صالح الفوزان حفظه الله :
لا يجوز للمرأة أن تلبس القصير من الثياب أمام أولادها ومحارمها ، ولا تكشف عندهم إلا ما جرت به العادة بكشفه مما ليس فيه فتنة ، وإنما تلبس القصير عند زوجها فقط . أ.هـ " المنتقى من فتاوى فضيلة الشيخ صالح الفوزان " ( 3 / 170 ) .
انظر - لهما - : " فتاوى المرأة المسلمة " ( 1 / 417 ، 418 ) ، جمعها أشرف عبد المقصود .

2. وقال الشيخ صالح الفوزان أيضًا :
لا شك أن لبس المرأة للشيء الضيِّق الذي يبيِّن مفاتن جسمها : لا يجوز ، إلا عند زوجها فقط ، أما عند غير زوجها : فلا يجوز ، حتى لو كان بحضرة النساء ، ( و) لأنَّها تكون قدوة سيئة لغيرها ، إذا رأينها تلبس هذا : يقتدين بها .
وأيضًا : هي مأمورة بستر عورتها بالضافي والساتر عن كل أحد ، إلا عن زوجها ، تستر عورتها عن النساء كما تسترها عن الرجال ، إلا ما جرت العادة بكشفه عن النساء ، كالوجه واليدين والقدمين ، مما تدعو الحاجة إلى كشفه . أ.هـ " المنتقى من فتاوى فضيلة الشيخ صالح الفوزان " ( 3 / 176 ، 177 ) .
وقال المرداوي رحمه الله : يباح للرجل نظر وجه ورقبة ورأس وساق من ذات محرم . شرح المنتهى ج3 / ص7 .

والله تعالى أعلم.
الإسلام سؤال وجواب
الشيخ محمد صالح المنجد 


Wearing short or tight clothes in front of other women and mahrams

What is considered a woman's aurah in the presence of her children (both male and female) and in the presence of other Muslim Women? I am asking this question because I received second hand information concerning a woman's aurah (without the daleel). This person stated that a muslim woman should not wear summer clothes (i.e. tank tops or shorts) in her home around her son (who has not yet gone through puberty but close to it). Additionally, It is the thought of some Muslim husbands that when sisters are together, they should not remove their jilbabs. Please clarify!
Jazakallahu Khair for your help!



Praise be to Allaah.
Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen was asked about this and he replied:

Tight clothing which reveals a woman’s charms is forbidden, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “There are two types of the people of Hell whom I have not seen: men with whips like the tails of cattle with which they strike the people – meaning wrongfully and aggressively – and women who are clothed yet naked, and walk with an enticing gait.”

The phrase “clothed yet naked” was interpreted as meaning that they wear short clothes which do not cover that which should be covered of the ‘awrah. It was also interpreted as meaning that they wear light clothes that do not prevent others from seeing the woman’s skin underneath. And it was interpreted as meaning that they wear tight clothes, so that they are covered and cannot be seen, but their bodily charms can be seen.

On this basis, it is not permitted for a woman to wear these tight clothes, except in front of the one before whom she is permitted to show her ‘awrah, who is the husband – for there is no ‘awrah between husband and wife, because Allaah says (interpretation of the meaning):

“And those who guard their chastity (i.e. private parts, from illegal sexual acts) Except from their wives or (the slaves) that their right hands possess, ¾ for then, they are free from blame” [al-Mu’minoon 23:5-6]

And ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) said: “The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and I used to do ghusl – i.e., from janaabah (impurity following intercourse) – from one vessel, taking it in turns to dip our hands into the vessel.”

So there is no ‘awrah between a man and his wife.

But between a woman and her mahrams, she has to cover her ‘awrah.

It is not permissible to wear tight clothing, either in front of one's mahrams or in front of other women, if it is excessively tight and shows the woman’s charms.

(Fataawa al-Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen, 2/825)
Shaykh Saalih al-Fawzaan, may Allaah preserve him, said:

It is not permissible for a woman to wear short clothes in front of her children and mahrams, or to uncover more than is customary in front of them of that which will not cause any fitnah. She may wear short clothes in front of her husband only.

(Al-Muntaqaa min Fataawa Fadeelat al-Shaykh Saalih al-Fawzaan, 3/170)

(See: Fataawa al-Mar’ah al-Muslimah, 1/417, 418 – compiled by Ashraf ‘Abd al-Maqsood).

Shaykh Saalih al-Fawzaan also said:

Undoubtedly for a woman to wear something tight that shows her bodily charms is not permitted, except in front of her husband only, but in front of anybody else, it is not permitted, even if it is in the presence of other women, because she could be a bad example to others – if they see her dressing like this they may do the same.

Also: a woman is commanded to cover her ‘awrah with loose and concealing clothes in front of everyone, except for her husband. She should cover her ‘awrah in front of women just as she does in front of men, except for what women customarily uncover in front of other women, such as the face, hands and feet, whatever it may be necessary to uncover.

(al-Muntaqaa min Fataawa Fadeelat al-Shaykh Saalih al-Fawzaan, 3/176, 177).

Al-Mardaawi (may Allaah have mercy on him) said: “It is permissible for a man to see the face, neck, head and calf of women who are his mahrams.” (Sharh al-Muntahaa, part 3, p. 7).

And Allaah knows best.
Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid






****************

Le port de vêtements serrés et courts devant les femmes et les ‘’Mahârimes’’


Quelles sont les parties de soncorps que la femme doit cacher devant ses enfants, garçons et filles, et devant d’autres femmes musulmanes ?

Je pose cette question parce qu’on a transmis des informations concernant cette affaire (mais sans preuve). Celui qui l’a trasmise a dit qu’il n’est pas autorisé aux musulmanes de porter des vêtements d’été dans la maison, devant leurs enfants majeurs. Certains musulmans considèrent que les femmes musulmanes réunies peuvent ne pas porter le voile. Je vous prie de m’apporter des éclaircissements. Puisse Allah vous récompenser pour cette aide.

Louange à Allah
On a interrogé son éminence cheikh Muhammad ibn Saleh al-Outhaymine sur cela.Voici sa réponse : « Le port de vêtements serrés, qui font apparaître les membres du corps et qui provoquent des problèmes, est interdit. Parce que le Prophète (bénédiction et salut soient sur lui) a dit : « Deux catégories (de personnes) que je n’ai pas encore vues sont les habitantes de l’enfer : des hommes qui ont des fouets comme une queue de vache pour frapper les gens - avec injustice et haine -, et des femmes vêtues mais nues, à la démarche laxiste. »

On a interprété la parole : ’’ vêtues mais nues’’ par des vêtements serrés, qui ne cachent pas ce qu’on doit cacher du corps de la femme.

On l’a interprété comme des femmes qui portent des vêtements légers qui n’empêchent pas de voir ce qui est à l’intérieur.

On l’a interprété également comme des femmes qui portent des vêtements serrés, qui empêchent de voir le corps, mais qui font apparaître les membres du corps de la femme.

De ce fait, il n’est pas autorisé à la femme de porter ces vêtements serrés, sauf devant celui à qui elle peut montrer son corps, le mari. Parce qu’aucune partie du corps n’est interdite de voir aux deux époux en vertu de ces propos d’Allah : « et qui préservent leurs sexes, (de tout rapport), si ce n' est qu' avec leurs épouses ou les esclaves qu' ils possèdent, car là vraiment, on ne peut les blâmer » (Coran,23 5-6).

Aïcha a dit : Je me lavais, moi et le Prophète (bénédiction et salut soient sur lui ) - de la souillure - dans un récipient où nos mains se mélangeaient’’.

Il n’y a pas de partie du corps à cacher entre l’homme et sa femme.

S’agissant de la femme et ses maharim (parent ne ouvant se marier avec elle), elle doit leur cacher les parties honteuses de son corps.

Le port de vêtements trop serrés qui font apparaître le corps de la femme est interdit devant les maharim et entre les femmes. Allah le sait mieux

Fatawa de cheikh Muhammad ibn Salih al-Outhaymine ,2/825 .

2- Cheikh Salih Al-Fawzan a dit : Il est interdit à une femme de porter des vêtements courts devant ses enfants et ses maharim. Elle ne laisse apparaître que ce qu’on a l’habitude de découvrir, pour ne pas poser de problème. Cependant, elle peut porter des habits courts devant son mari seulement.

Allah le sait mieux. Sélection des Fatwa de son éminence Cheikh Salih al-Fawzan (3/170). A trouver dans Fatawa al-mar’a al- mousilma (1/ 417,418) rassemblée par Abd al- Maqsoud.

Cheikh Salih al- Fawzân a aussi dit : « Sans doute que le port du vêtement serré par une femme, qui montre les membres de son corps est interdit, sauf devant son mari. Il est interdit devant une autre personne même en la présence des femmes puisqu’elles pourraient imiter ce mauvais comportement.

Aussi lui est-il demandé de cacher son corps devant tout le monde sauf devant son mari. Elle le cache aussi bien devant les femmes que les hommes, sauf ce qu’on a l’habitude découvrir chez la femme comme le visage, les deux mains et les pieds que la nécessité autorise. Allah le sait mieux

Sélection de Fatwa de son éminence cheikh Salih al-Fawzan ,3/176/177.

Al-Mardawi (Puisse Allah lui accorder Sa miséricorde) a dit : « Il est permis à l’homme de regarder le visage, le cou, la tête et les pieds de sa mahram .» Sharh-al-Mountaha, vol. 3.p.7 Allah le Très Haut le sait mieux.
Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق